PASAR BASAH

image

Hasil memborong di pasar basah last wek. Nak masak nangka muda + Ikan masin talang masak lemak cili api, sambal udang ngan petai, ikan kerisi goreng and pelengkap wajib menu si angah..sambal belacan.

Last wiken pas je bekpes roti canai, tingin la konon nak masak kat dapur bawu..

Slalu slalu gi beli kat kedai runcit je..takpun, kalo terlajak rajin, mak gi beli kat hypermarket. Ye lah..kat sana semua takde pakai taim cam kat pasar basahkan? Suka ati teman le nak gi pukul 9 mlm ke, pukul 5 ptg. Tak macam kat pasar..Kalo kat situ…pukul 2 lebey je dah tutup abes semua

Memandangkan jam baru pukul 9 pg,mana la nak ada supermarket moden yang bukak lagi. takkan nak kena tunggu pujul 10pagi kot..

Lets gi pasar basahjom yang??

Budak budak kat belakang dah menjerit ” gi pasar??? Alaaaaaaaaa…tak nak!tak nak

Hoihh..kalo ko taknak gi pasar basah tu, kat celah bedah mana lagi ko nak dapatkan bahan bahan untuk masak lunch kang? Nak tunggu supermarket tu bukak?? Mak aihhh..berejam lagi kot nak kena tunggu..

Lantak..mision nak beli bahan tetap diteruskan.

Moncong angah ikut bontot mak. Nama nak kena tunggu dalam keta, idok la dianya!

Lama kot tak gi pasar basah ni..so, meh kita wat road tour. 1 pasar mak pusing. Hiks..Lalu kat bahagian ikan, jengah kat lane rempah ratus, pusing pusing kat bahagian sayur semua..

Ekeke..

Eh..sonok hape ronda ronda dalam pasar. Geram tengok sayur segar segar semua. Dulu taim ngandungkan along, tekak ngidam nak makan daging salai masak lemak cili api ngan lobak putih. Kat pasar tu la mak cari. Err..memang la cari kat pasar makcik oii..takkan nak cari kat bengkel keta plak kan? Ok..tak payah wat lawak. tak klaka.

Bak kata pokcik..

” Ibu ko nih..selagi tak abes 1 pasar dia pusing, bukan ibu ko la tuh. Meronda kat pasar basah pun cam meronda kat hypermarket..!!”

eh..mesti la meronda kan..nak beli, kena la tengok semua dulu.. :p

Then bila ternampak muka pakcik yang sama jual daging salai 14 tahun lepas tu, memang terus mengimbau kenangan silam la kaedahnya. ^_^. Sihat lagi orang tua tuh. Muka tak berubah langsung..peramah still cam dulu,

Tapi kan, sambil seronok meronda tu, tahan tinga ajelah dengar mulut angah dok berdecit decit ngalahkan si adik.

Angah..angah..

jalan berjengket jengket

mulut berdecit decit.

Ha ha ha..kepantangan dia betul la gi tempat tempat gitu…basah, berlendir berlumut gitu.

Jangan kata tersentuh ke apa..nak tengok pun dia geli! Pembersih ngat ko ngahhhh..

poyo lebeh!

Kejap kejap dia merungut sebab air lantai tu kena kaki dia. Then stop kat some gerai, cuci kaki. pastu ke depan sket kang, bergesel plak ngan timbunan sayur sayur, punnnnnnn laju laju cari tempat nak lap tempat kebasahan tu

Pastu merepek marahkan mak sebab tangan mak pegang ikan, pilih sayur kat pasar tu. Dia yang geli tak boleh sentuh semua tu,apsal aku plak yang kena marah??

Mulut tak berenti mengomel ikut tetap ikut tapinya . ^_^

Huh!! Nama je budak kampung..ingatkan angah nih lasak bebenorlah tapi nan ado okeh!!

Soooo suwit tau  tengok angah kegelian kat pasar tuh. Next taim nak bawak lagi lah. :). Bior dia mendapat igauan seram tengok semua lumut lumut tu. #Dasar pengdengki! Kah kah kah…

Kaorang pernah bawak anak anak gi pasar basah gini tak?? camne pangai anak anak korang?? Ada cam angah??

Cer citer…cer citer..

Notakaki: Ahlan wahsahlan ya ramadhan!!

Posted from WordPress for My SII

6 thoughts on “PASAR BASAH

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *